19 Nisan 2015 Pazar

BIG DATA İnsanlığa Hizmet Edebilecek mi?

Her dönemin moda tabirleri olur, bir zamanlar "veri ambarı", "veri madenciliği" böyleydi mesela. Modaya uyan olduğu kadar uyduğunu zannedenler de olurdu. Örneğin kimileri istatistik bile yapamazken veri madenciliği yaptığını iddia ederdi, modadan geri kalmamak için. İşte son dönem yaşadığımız big data çılgınlğı da öyle bir şey. Yanlış anlaşılması çılgınlık big data konusunda değil tabiri hatalı kulanım konusunda.
Big data nedir öyleyse. Kimilerinin büyük veri, hatta kimilerinin dev veri olarak adlandırdığı big data kayıt altına alınan her tür verinin bir araya gelmesiyle oluşmuş, bu nedenle de bilinen tekniklerle analiz edilemeyen, entegrasyon ve paylaşım anlamında çok sıkıntılar barındıran veriler, teknikler, yaklaşımlar topluluğudur.
Sosyal medyanın artan önemiyle benzer tarihlerde bu kavram ortaya çıktığı için bir çok insan doğrudan big data konusuyla sosyal medya verilerini örtüştürür. Hatta kimi zihinlerde basitçe big data sosyal medya datasıdır bile. Halbuki; big data konusu bugüne kadar data ile ilgili olarak çalıştığımız dosyalama kavramlarından ilişkisel veritabanlarında kullandığımız kavramlara kadar birçok şey hakkında en azından bilgi sahibi olmayı gerektirir. Big data kavramı diğerlerinden ayrık şekilde ortaya çıkmış değil onların baş edemediği veriyi baş edebilmek için veri analitiğine farklı bir bakış açısı getirmiştir.
Bu yazının asıl konusu transaction işleme ile batch işleme arasındaki farklar veya sosyal medya verilerinin müşteri ilişkileri yönetiminde nasıl kullanılacağı üzerine değil. Bu yazının asıl konusu big data'nın ne amaçla kullanılacağıdır. Malum varlıklarla ilgili her tür bilgiyi ustaca kayıt altına alan, sonra bunlar arasında ilişkiler kuran analitiğin bir amacı olmalı. İşte o amaç ne olacak bu yazının konusu odur.
Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM) çalışan kişiler yıllarca şunu söylediler. Biz eğer müşterilerimizi tanırsak üretimi onlara uygun şekilde yapar ve satışlarımızı artırırız. Müşteriye onu özel hissettirecek şeyler yaparsak satışlarımızı artırırız. En çok alışveriş yapmayı çocuklar ve bayanlar sevdiği için onları yakalarsak satışları artırırız gibi konular çalıştılar. Onlar çalıştıkça tüketim çılgınlığı dediğimiz şey arttı ve sonuçta kredi kartı borcunu ödeyemeyen yüz binler ortaya çıktı. Ve gördük ki müşteriyi tanımaya vaat eden bu çalışmalar aslında müşterilerin zaaflarını tanıyarak belki de onlara ihtiyaç olmayan şeyi ihtiyaç gibi hissettirdiler. Bir taraftan sıkı CRM çalışmaları diğer taraftan satın alma duygusunu bilinçaltına gönderen subliminal mesajlar içeren reklamlar bugün bazı aileleri perişan etmiş durumda. Big data ve beraberinde yapılacak çalışmalar bu durumu daha ileri noktaya taşıyacaktır. Masumane bir twit sonunda belki de parası olmayan genç bir ürün için kuyruğa girecektir. İşte big data ve uygun tekniklerin pek de insanlık hayrına olamayacağı bir örnek.
Hayırlı olabileceği yerler de var tabi ki. Örneğin medikal alandaki çalışmalar. Hala sırrı çözülemeyen kanserin sebepleri belki de bu teknikler sayesinde çözülebilecek. Hastalığın aşamaları, hasta tecrübelerinin de paylaşımı ile daha anlaşılabilir hale gelebilecektir. Ayrıca, ilaç üretimi gibi, hastaların networkü gibi hayırlı işlere de hizmet edebilecektir. 
Eğer teknik ve teknoloji insanlığa hizmet için varsa yeni gelişen teknolojileri de seçici şekilde kullanmamız esastır. Konuyla ilgili çalışanların ve çalışacakların daha hayırlı olana hizmet edecek şekilde yönlenmeleri herkesin hayrına olacaktır. Eğer Big Data'nın insanlığa hizmet etmesini bekliyorsak çalışmalarımızı da o yönde yapmalıyız. Nihayetinde o teknolojiye hangi ellerde şekil verildiği önemlidir.
Nisan 2015, Sivas 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

VERİ BİLİMCİSİ - DATA SCIENTIST